2009. július 8., szerda

Miért verhetetlen az iPhone?

Következő cikk jelent meg a Network World-ben, amely nagyon jól megragadja az iPhone vs. kihívók viszonyát. A cikket kivonatosan ismertetem.





Két-három havonta jön egy telefon, amely iPhone-gyilkosként hirdeti magát, azonban ezen készülékek eladási számokban messze alulmúlják az iPhone eladásait.

Vegyük a legnagyobb riválisnak tartott Palm Pre-t, amely valóban jó kis telefon flash-el és multitaskinggel. Azonban az első hétvégén az USA-ban elemzői vélemények szerint mindössze 50-100 ezer készüléket adtak el belőle. Az első iPhone-ból még 2007-ben az első hétvégén 146 ezer fogyott, míg a 3GS-ből több mint egymillió darab.

Nemcsak a Palm, hanem a Blackberry Storm, Samsung Instinct és az Android-alapú HTC G1 gyártói is vakarhatják a fejüket: mit kell máshogy csinálniuk?

Apple nagy ugrása

Amikor két évvel ezelőtt az iPhone berobbant a piacra, úgy tekintettek rá, mint egy forradalmian új, paradigmaváltó készülékre. Valójában az Apple logikus lépése volt a hordozható készülékek piacán lévő vezető pozíciójának megőrzésére. Miután az iPoddal és az iTunes-al piacvezető lett, természetes fejlődésnek tűnt hang-és adattovábbítást a készülékbe tenni.
Carolina Milanesi, a Gartner elemzője szerint az iPhone folyamatos sikere legalább annyira köszönhető más Apple készülékeknek és szoftvereknek, mint saját maga nagyszerűségének.

“Technológiai szempontból lehetnek jobb készülékek a piacon, mint az iPhone” mondta Milanesi “De nincs olyan, amely összeségében ilyen kiemelkedő felhasználói élményt nyújt, mint az iPhone.”

Egy terület, ahol az Apple szinte behozhatatlan előnyre tett szert az az, hogy megengedte harmadik fél általi alkalmazás-fejlesztést és ezen programok árusítását az AppStore-ban. Egy éve indult az AppStore, ma már 60000 alkalmazás található meg benne, kilenc hónap alatt 1 milliárd letöltést eszközöltek a felhasználok. Ellenben például a Palm nemrégiben csúsztatta el a webOS szoftverfejlesztő környezetének kiadását nyár végére. Ez azt jelenti, hogy külső programozók csak több havi késéssel kezdhetnek Palmra fejleszteni.

“Apple rengeteg munkát ölt az SDK fejlesztésébe és ez a számokon meg is látszik. ”mondta Forrester Research elemzője, Ted Schadler. “És ezek nem csak magánhasználatú alkalmazások. Vannak üzletiek is, mint pl. a Cisco WebEx, Salesforce és az Oracle.”

Az egyetlen cég, amely a külső fejlesztők általi alkalmazás-fejlesztésben meg tudta volna szorongatni az Apple-t az a Google lett volna, mivel az Android fejlesztői környezetét hónapokkal az iPhone SDK előtt nyilvánosságra hozta. De mivel az Android egy olyan operációs rendszer, amelyiket egyik készülékgyártó sem tekint teljesen a magáénak, ezért még időre van szüksége, hogy olyan népszerűségre tegyen szert, mint az iPhone.
Úgy látszik rövid távon a kihívóknak szintén valami forradalmi újat kell nyújtaniuk. Egyik ilyen lehet a Sony "gaming phone"-ja, amelynek fejlesztéséről már régóta pletykálnak. Spekuláció szerint a PSP-hez hasonlítana és jobb játékélményt nyújtana, mint az iPhone. De Milanesi szerint ez egy merész feltételezés. Sok játékos dönthet úgy, hogy ők csak egy hordozható játék-platformot akarnak, amelyet nem zavarnak meg mindenféle kommunikációs résszel.

“Úgy gondolom sok játékos inkább egy teljes értékű Playstationt akar, mint egy telefon alapú videojáték rendszert.” mondta Milanesi ”A végén lesz egy telefonod és egy kis méretű készüléked a videojátékoknak. Nem hiszem, hogy a "gaming phone" olyan sokat hozna a Sonynak."

Eddig a cikk. Én még hozzátenném - mert annyira nem jött ki az írásból -, hogy az iPhone egyedi operációs rendszere is a siker egyik összetevője. Windows Mobile-al igen nehéz lett volna ilyen eredményeket elérni.
Remélem igazuk lesz az elemzőknek és az iPhone sokáig a topon marad. Persze kellenek konkurensek, de csak annyira, hogy újabb fejlesztésekre sarkalják az Apple-t :)

-- Post From My iPhone

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése