2009. december 16., szerda

Így működik az Apple Gestapo


Aki megnézte a Szilícium-völgy kalózai című filmet, az láthatta ahogyan Jobs terrorizálta embereit a hatékonyabb munkára. A film ugyan csak fikció, de azért nem járhatott messze a valóságtól.
Tom - egy volt Apple alkalmazott - beszámolt a Worldwide Loyalty Team munkájáról. Mi is ez a Worldwide Loyalty Team? Az Apple olyan „gyorsmozgású hadteste”, amelynek feladata a belső információk védelme, kiszivárogtatás esetén a felelős felkutatása. Belső körökben csak Apple Gestaponak hívják őket, közvetlenül Jobsnak és Oppenheimernek jelentenek.
Ha valamilyen gyanú merül fel, kivonulnak, az adott szervezeti egység vezetőjét megkérik a teljes együttműködésre. A menedzser kiadja az ukázt: mindenki maradjon az asztalánál, elmondja mit lehet tenni és mit nem. Begyűjtik az összes mobiltelefont, ha esetleg halaszthatatlan ügye van a dolgozónak, engedéllyel telefonálhat, de figyelik a beszélgetést.
Kamerás telefonnal nincs probléma, mert ilyennel egyszerűen tilos dolgozni menni. Ha egy dolgozónak iPhone-ja van, akkor backupot készítenek a tartalmáról. Megkérik, hogy minden jelszóval védett alkalmazást engedélyezzen és a team ellenőrzi a legutóbbi műveleteket. Minden SMS-t, képet megnéznek, nincs privát zóna, semmi korlát.
Amíg a vizsgálat tart, megkérik a dolgozókat, hogy aktiválják a képernyővédőt, így megakadályozandó a chatelést, nem beszélgethetnek más kollégával sem. Ha valaki nem együttműködő, megkérik a távozásra. Már nem kell visszatérnie.
Ha megtalálják amit keresnek – és általában megtalálják –, megkérik a vétkest maradjon a munkaidő végéig, és csendben távozzon. Előtte persze kihallgatják, és perrel fenyegetik.
A team nem csak ezzel foglalkozik. Ellenőrzik az emaileket, hamis képeket terjesztenek a kiszivárogtatók lebuktatására és a bemutatandó új termékek körüli hype megzavarására.
Hol vannak azok a boldog békeidők, amikor még az első Macintosh fejlesztésekor a tengerparton buliztak, minden információt megosztottak egymással és nem léteztek titkok? Felgyorsult a világ, gyilkos verseny kikényszerítette ezeket az eszközöket. Nyilván nem csak az Apple él ezzel a lehetőséggel, hanem minden multi. A durvaság fokozata változhat, de a lényeg nem. Egyrészről érthető, hogy a cég védeni akarja minden eszközzel a saját tulajdonát, de az ártatlan alkalmazottak részéről nem kellemes ilyen razziát végigélni.
Apple a Macintosh „1984” reklámjával robbant be igazán a köztudatba. Nomen est omen?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése